Willem och Jag

En blogg om livet som singelmamma till världens vackraste vilde.

Klok som en bok.

Kategori: Allmänt

Igår läste jag min första bok sedan Willem föddes (nej, Max Boll och Djungeldjur räknas inte som böcker i det här sammanhanget, nu pratar vi vuxenlitteratur.)
 
Jag har alltid läst väldigt mycket så är det något som jag verkligen saknar ifrån pre-bebistiden är det att kunna ligga och läsa en hel dag. Bara plöja sida efter sida och fullkomligt sugas in i de skrivna ordens värld.
 
Uttrycket "att få feeling" stämmer in rätt bra på den här upplevelsen då jag inte lyckades lägga ner boken innan den var utläst, förutom för att gå och natta om den lilla rackarungen förstås. Jag vet inte om det har att göra med att jag inte öppnat en bok på 9 månader och därför var ett easy target eller om boken faktiskt är ett litet mästerverk. (Jag tippar trots allt på det senare alternativet.)  
 
Därför skulle jag vilja rekommendera den till er. Den heter Saker min son behöver veta om världen och är skriven av Fredrik Backman. Han har bland annat en blogg http://fredrik.cafe.se/  som är otroligt rolig och han skriver även krönikor i Vi Föräldrar och Metro.
 
Det blev en 201 sidor lång gråtfest för mig, blandat med lite gapskratt. För det är en otroligt pricksäker och vacker kärleksförklaring till hans fru och deras gemensamma 2-åriga son. Det är mycket humor, lite allvar och den handlar helt enkelt om saker som han vill att sonen ska veta om livet. Och om en del av allt som kommer med att bli förälder för första gången.
 
Boken har korta kapitel och vissa delar är bara några rader långa. Perfekt för en småbarnsförälder med andra ord eftersom man känner att man ändå kommer någonvart trots att man blir avbruten i tid och otid.
 
Jag vet att det kan kännas svårt (omöjligt) att hitta tiden och orken till att öppna en bok, men prova med den här.
Hur värt som helst!
 
Bilden är lånad ifrån bonnierforlagen.se
 
 
 
 
 
  
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: