Willem och Jag

En blogg om livet som singelmamma till världens vackraste vilde.

Problemlösning gone bad.

Kategori: Willem 8-12 månader

Nu är Willem snart 11 månader och jag kan säga att jag har fått in en rutin när det gäller att sköta tvätten. Inte så att jag tvättar innan tvättberget når samma höjd som en mindre bergsknalle, så långt har jag inte kommit än. Men när jag väl tar tag i det så går det hyffsat smidigt. Willem hänger (bokstavligt talat i bärselen) med ner i tvättstugan och det går bra att sortera, tvätta, torktumla och vika.
 
Tyvärr är det en liten detalj i tvättprocessen som inte riktigt fungerar. Nämligen att hänga den blöta tvätten som inte går att tumla. Och jag vill gärna poängtera att det inte är mitt fel.
 
Willem tycker nämligen att det är otroligt roligt att klättra i tvättställningen vilket är rätt farligt eftersom den är väldigt enkel att fälla ihop. Om den fälls ihop med Willem i kläm kan man nog räkna med att det kommer blod och det vill jag ju givetvis undvika. Tyvärr funkar inte riktigt taktiken att säga nej utan det bästa är att helt enkelt hålla i den och låta Willem undersöka bäst han vill. För då brukar han till slut tröttna och typ glömma bort att den står där.
 
Det är ju dock en ganska tidskrävande metod så idag kom jag på den strålande idén att istället gömma undan den torkande tvätten. Vi bor i en tvåa på 48 kvadrat så det är inte helt lätt att hitta ett gömställe för en rätt stor ställning full med tvätt. Tack o lov har jag ett ganska avlångt kök och där fick den plats, med en hårsmån. Seger!
 
När det sen blev kväll och dags för välling så insåg jag dock mitt misstag. Det är nämligen alltid lite av en utmaning att med en hand (eftersom en trött bebis ockuperar den andra armen och handen) ta fram flaska + välling, hälla upp vatten + pulver, skruva på korken, skaka, skruva av korken, värma i micron, skruva på korken och slutligen kontrollera värmen. Att dessutom ha en stor, tung och blöt tvättställning att flytta runt på utan att fälla ihop den på kuppen gör det hela ännu svårare. Det var ett, som dagens kids skulle ha sagt, epic fail.
 
Men när Willem hade somnat så flyttade jag i alla fall ut tvättställningen i vardagsrummet innan jag fyllde den till bristningsgränsen. Så nu slipper jag göra om den där jobbiga proceduren kl 06.00 när det är dags för morgonvällingen. Guldstjärna till mig! 
 
 
 
  
    

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Jag hänger min tvätt på höjden, kanonbra!!

    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80233128/#/40233154

    Svar: Åh tack för tipset! Jag ska genast kolla in det.
    Willem och Jag

    2012-10-19 | 14:33:11
    Bloggadress: http://mirabellbacken.blogg.se

Kommentera inlägget här: