Willem och Jag

En blogg om livet som singelmamma till världens vackraste vilde.

Lucia.

Kategori:

Idag är det Lucia, så himla mysigt! Vi gick upp väldigt tidigt och åkte till min systers skola för att titta på hennes Luciatåg. Under de två första sångerna satt Willem hänförd och tittade mycket koncentrerat. Sedan började han att svänga med ena armen, därefter med hela kroppen och så dansade han nonstop tills det var slut. Han gav showen  5 av 5 riskakor i betyg och fick lika många tillbaka av Ivanas polare som dog sötdöden när han charmade loss efteråt.

Jag älskar den här högtiden med alla ljus och vacker musik. Men det går inte att komma ifrån att den är väldigt stereotyp när det gäller könsroller. Och att det är väldigt mycket fokus på utseende. Jag blev därför glad när jag läste Lady Dahmers blogg idag för hon har skrivit flera lysande inlägg kring ämnet. Det första steget mot att förändra normerna i samhället är att ifrågasätta dem och det gör hon alltid på ett väldigt bra sätt! Jag vill naturligtvis att Willem ska känna sig trygg i att vara vad han vill i kommande Luciatåg, oavsett om det är tomte eller tärna. Det ska liksom inte vara ett issue.

Det slår mig nu att nästa år är jag en av dem får gå på ett Luciatåg som mitt barn är med i. Det är ju helt sjukt! Jag ska få komma till hans förskola och titta på det som de har tränat på tillsammans. Sitta på en liten stol tillsammans med andra föräldrar och le, kanske till och med gråta en (rejäl) skvätt. Willem kommer att stå där framför oss med sina kompisar och sjunga om tomtar och pepparkakor. Och sen kommer vi att fika tillsammans och jag kommer att prata med personalen och med hans bästis päron. Shit vad det plötsligt blev tydligt för mig att jag är en förälder. Det kanske låter märkligt men jag drabbas fortfarande av aha-upplevelsen  ”oj, jag är mamma” ibland…

En sak är ju väldigt säker och det är att jag kommer att vara stoltast i världen. Även om han inte alls vill sjunga utan vill sitta i mitt eller sin favvofrökens knä istället. Oavsett om han har en strut eller ljuskrona på huvudet. Och det kommer inte spela någon roll om han står stilla eller hoppar upp och ner. Åh, jag längtar hur mycket som helst!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: