Willem och Jag

En blogg om livet som singelmamma till världens vackraste vilde.

R som i Rån.

Kategori: Mat

De senaste veckorna har jag försökt skapa ett intresse för mat hos Willem. Utvärderingen lyder att det går inte så bra. Det går faktiskt inte alls om jag ska vara helt ärlig, och det ska jag ju. Varken gröt eller puré verkar falla den lille herren på läppen (hehe). Förutom gröt har jag både gjort egen puré och testat köpvarianten. Jag har frestat bebisen med potatis, morot, palsternacka och majs. Man får ju lära sig att det är bra att vänta med frukt tills den vanliga maten funkar så det har han inte fått smaka än. Det ska sägas att om willem får välja blir allt och alla som kommer i hans väg undersökta av hans lilla mun. Ja, förutom mat då.

Det är jätteviktigt för mig att mat blir lustfyllt och inte en jobbig grej för honom så vill han inte behöver han givetvis inte äta. Han får ju i sig det han behöver från amningen. Så det är ju självklart ingen panik, men lite frustrerande för jag börjar längta efter att sluta amma. 

Idag hände dock en otrolig sak... wait for it... Willem åt ett halvt smörgåsrån!

Och stoltheten över den duktiga bebisen är lika stor som om han hade bakat rånet på egen hand.
 

Kommentarer

  • Felicia Mix säger:

    Har du läst om BLW? Kanske vore det något för din kexälskare? Skippa puré helt och låt honom äta själv istället. Kladdigt men mättande :)

    Lycka till!

    2012-06-04 | 21:47:18
  • Willemochjag säger:

    Hej Felicia.



    Först och främst, roligt att du har hittat min blogg. Blev så glad när jag såg din kommentar förut, hur mår du? Lukas berättade att du också har fått barn, vad roligt! Hur går det?

    Tack för tipset om BLW, har faktiskt fått det tidigare av ett par kompisar och tänker köra på det. Körde du med BLW?

    stor kram

    2012-06-04 | 23:13:10
    Bloggadress: http://willem.blogg.se/
  • Felicia Mix säger:

    Jag mår bara bra, tack! Ja, jag har en liten Lee som blev 10 månader igår. Vi bor i Skottland just nu men är i Sverige och försöker få lite sommar (tji fick vi). Jag är ju bloggoholic så jag lyckas på något vis alltid hitta alla bloggar på marknaden, så att säga ;)



    Jag var alldeles för otålig med mat (trött på att amma) så jag började med puré vid 5 månader ungefär. Dock har jag haft lite problem med att få i honom maten på annat vis än att låta honom äta själv. Bekvämt också, då kan man äta sin egen mat samtidigt. Så renodlad BLW blev det inte även om han får äta själv för det mesta nu. Och tänka sig, han valde bort amningen själv vid 9 månader. Det var fantastiskt att inte behöva förvägra honom någonting som han faktiskt, rent biolgiskt sett, ska ha i flera, flera år.



    Hoppas att du och Willem hittar det som passar för er :)



    Kramar

    2012-06-05 | 09:31:48
  • Felicia Mix säger:

    Och förresten, jag tror att det här med att inte prova frukt innan maten sitter är lite förlegat. Jag gjorde tvärt om och hans favorit är trots det broccoli :)



    Gör det som känns bra helt enkelt. Var inte rädd för att ändra ett koncept som inte fungerar.

    2012-06-05 | 09:34:46
  • Willemochjag säger:

    åh, Lee vilket fint namn! Hur kommer det sig att det blev Skottland och hur är det att bo där? Spännande att bo utomlands!

    jag har också börjat följa en hel del bloggar nu haha har du någon blogg?



    skönt att han själv valde bort amningen! Jag har börjat längta efter att sluta men det får ju gå i hans takt.



    tack så mycket för tipsen och sunda, lugnande ord gällande maten. Svårt att veta hur man ska göra tycker jag och då är det skönt att få höra hur andra gör och få lite råd på vägen.



    kramar!

    2012-06-06 | 12:22:57
    Bloggadress: http://willem.blogg.se/

Kommentera inlägget här: