Willem och Jag

En blogg om livet som singelmamma till världens vackraste vilde.

BLW

Kategori: Mat

Framgångarna fortsätter när det gäller matintroduktionen!

Jag har fått tips om metoden BLW, baby-led weaning, (tack för tipset fina ni!) som går ut på att man ger plockmat istället för puréer till bebisen. Poängen är att bebisen får äta själv med händerna istället för att bli matad och därmed bestämmer i vilken takt matintroduktionen ska ske. Bebisen lär sig dessutom att tugga först och svälja sen istället för tvärtom som det ju blir med puréer. Eftersom Willem inte alls har velat bli matad så kan det här nog vara något för honom.

Här kan man läsa mer om metoden om man är nyfiken:
http://se.babycenter.com/baby/startingsolids/getting-started/babyledweaning/

Willem har fått testa kokad minimajs och gurkstavar. Mums! sa han och anföll grönsakerna med stor entusiasm. Även om han, av hans min att döma, tyckte att det smakade lite märkligt i början så fortsatte han intresserat att "äta". Han får inte i sig jättemycket än såklart men att han tycker att det verkar schysst är ändå ett steg i rätt riktning. Jag testade även lite gröt igen men med mosad banan ikväll och då åt han typ 4 skedar. Han gapade alltså för skeden och det verkade som att han tyckte att det var gott. Men efter 4 skedar ville han inte ha mer så då slutade jag givetvis. Gröt ingår ju inte i BLW men jag tänker att om han gillar det så är det ju ett bra kvällsmål.

(För övrigt så känner jag mig väldigt stolt som faktiskt har bilder på när första gurkbiten slinker ner.)












Kommentarer

  • Lyckobebis säger:

    Men alltså vår lilla favorit!

    Se vad han kan! Gotteungen!

    2012-06-07 | 23:28:10
    Bloggadress: http://lyckobebis.blogg.se/

Kommentera inlägget här: