Willem och Jag

En blogg om livet som singelmamma till världens vackraste vilde.

Några goda råd på vägen.

Kategori: Tankar och Känslor

Några av er har kanske koll på att det finns en kategori här i bloggen som heter "Husmorstips".
Dessa inlägg är skrivna med glimten i ögat vilket jag hoppas att ni förstår . Tanken är att på ett lite roligt sätt dela med mig av några de dråpliga sakerna som det här mammalivet för med sig.
 
Därmed inte sagt att jag inte tycker att det är en bra idé att dela med sig av sina riktiga tips och tricks. Ni vet, det som kan få det här omtumlande livet som mamma att kännas lite lättare de dagar då det är sådär jäkla svårt och jobbigt. Tvärtom! Jag blir alldeles varm i hjärtat när vi hjälper och peppar varandra! Oavsett om det sker bland kommentarerna på en blogg eller vid busshållsplatsen. Oavsett om man känner varandra sen innan eller aldrig har träffats. Oavsett om det gäller de stora sakerna eller de små detaljerna.
 
Därför tänkte jag nu dela med mig av tre av mina viktigaste livlinor, utöver vännerna och familjen, till dig som är blivande/nybliven mamma:
 
Gravidmassage.
Jag har tidigare skrivit om hur mycket det gjorde för mig under min graviditet. Till dig som bor i Stockholm vill jag gärna tipsa om underbara Åsa.
Åsa Westman, Cert Massageterapeut
[email protected]
0706 – 65 23 45
 
 
Sofia och Therese heter författarna till den i särklass bästa mammabloggen ever. Igenkänningsfaktorn är enorm, humorn är total och värmen når hela vägen ifrån dataskärmen till varje mammahjärta som behöver den. Om du inte redan läser denna blogg rekommenderar jag verkligen att du börjar. Gå till arkivet och börja ifrån start!
 
Bärsjal/bärsele.
Det finns ju hur mycket babytillbehör att köpa som helst! Det mesta klarar man sig faktiskt utan även om det kan vara svårt att tro när man är mitt uppe i att boa inför bebisen ankomst. Men en sak som verkligen kan komma att behövas är en bärsjal/bärsele. (det är väldigt smart att låna en eller köpa begagnat så länge allt är helt.) Efter vad jag har förstått är nämligen risken/chansen stor att du, precis som jag, får en bebis som den första tiden vägrar att vara någon annanstans än i famnen. Dygnet runt. Först och främst vill jag säga att det går över och jag lovar att du återigen kommer att få bajsa utan att hålla i guldklimpen samtidigt. Men under den här perioden är det värt hur mycket som helst att kunna fästa bebisen på magen och få tillbaka sina två händer för en stund.
 
Som avslutning vill jag säga Grattis till dig som har påbörjat ditt livs häftigaste resa. För även om det kan vara tungt ibland så överväger det härliga 1000 gånger om. Din unge kommer att vara det finaste som finns och du kommer att förundras över den där otroliga kärleken som slår till. Bli inte orolig om du inte känner den på en gång, ofta dröjer det en stund. Men den kommer att komma, jag lovar! 
Och då blir faktiskt allt både fullkomligt och alldeles självklart.